Autor Wiadomość
Basia
PostWysłany: 04 Lis 2006 15:47    Temat postu:

Greypc napisał:
Jest to potwierdzenie tego, że z roku na rok coraz więcej uczelni rezygnuje z dodatkowych egzaminów i mogą jakoś się bez nich obyć. Nowa matura została zaakceptowana przez rektorów wyzszych uczelni.


I owszem zgadzam się Smile tylko nie zawsze akceptacja nowej matury przez rektora równa się jej akceptacji przez resztę gremium nauczycieli akademickich Very Happy dyrektor 'mojego' instytutu cały czas nam powtarza, że nowa matura nie pozwala im adekwatnie przeprowadzić rekrutacji Razz no i chyba słusznie - bo co matura z historii, matematyki czy biologii (wszystkie przedmioty dopuszczane) ma mówić na temat zdolności pedagogicznych??

pozdrawiam Smile
Bober
PostWysłany: 03 Lis 2006 23:09    Temat postu:

Nie wiadomo jednak co będzie z tegoroczną maturą Wink
Greypc
PostWysłany: 03 Lis 2006 20:23    Temat postu:

No ok, Basia. Ale:

1. Moja odpowiedź skierowana była przede wszystkim do Dziecka Wiatru, która dała przykład medycyny. Dlatego zamieściłem zasady rekrutacji na uczelnie medyczne.
2. W tym roku na pedagogikę UMK też już wystarczy nowa matura i nie trzeba pisac dodatkowych testów (jeśli dobrze zrozumialem). Jest to potwierdzenie tego, że z roku na rok coraz więcej uczelni rezygnuje z dodatkowych egzaminów i mogą jakoś się bez nich obyć. Nowa matura została zaakceptowana przez rektorów wyzszych uczelni.

Pozdrawiam,
greypc Smile
Basia
PostWysłany: 03 Lis 2006 13:28    Temat postu:

no cóż - ja znam uczelnię, która mimo nowej matury przeprowadzała dodatkowo egzamin wstępny... dla ścisłości - UMK Toruń, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki - wszyscy chętni, którzy w roku 2005 ubiegali się o przyjęcie na kierunek pedagogika musieli w ramach postępowania kwalifikacyjnego przystąpić do egzaminu wstępnego (w dniu 15.07.2005r) - wśród tych osób byłam również ja, gdyby jeszcze ktoś nie wpadł na to. Test (pisemny) składał się z 4 części - z których pierwsza dotyczyła rozwiązania zadań do tekstu (tak jakby było to na maturze - tyle, że tekst o paradygamtach pedagogiki), druga - tłumaczenie aforyzmów z łaciny, trzecia - coś tam nie pamiętam już - i czwarta tworzenie własnego tekstu Smile więc tak jakby z mojego punktu widzenia ten test byłby zbędny prawda?? ale ja i tak uważam, że dobrze, że go przeprowadzono - niby owszem dodatkowy stres i w ogóle, ale... przynajmniej nie było problemu, żeby zestawiać wyniki starej i nowej matury (bo jaki to miałby być przelicznik?? wówczas było tak, że licealiści zdawali nową maturę, a uczniowie techników jeszcze starą więc...) ja uważam, że testy przyjęcia na studia są ok - a że wyniki tego testu były takie, że uczniowie przygotowywani na starych zasadach zdawali lepiej to już inna kwestia, której nie będę tutaj szerzej rozpisywała
Greypc
PostWysłany: 03 Lis 2006 00:27    Temat postu:

Dziecko Wiatru napisał:
ale na niektórych kierunkach nadal są testy więc uczniowie uczą się na maturę a i tak za kilka miesięcy muszą znów zakówać na te testy, bo przważnie materiał jest inny tak jest np na medycynie poprostu uczelnia nie ma zaufania do komisji maturalnych


Na niektórych kierunkach są testy, ale takie, które nie pokrywają się z materiałem nowej matury (obowiązuje ustawa zakazująca przeprowadzania egzaminów wstepnych dla "nowych maturzystów" z zakresu wiadomości sprawdzanych przez "nową maturę"). Czasami są jakieś dodatkowe egzaminy, ale nie sprawdzają one tej samej wiedzy, jaką sprawdza egzamin maturalny. Testy te najczęsciej nie obejmują jednak jakiegoś obszernego materiału, często są to też egzamiyn sprawności fizycznej albo artystycznej. Od wprowadzenia nowej matury, z roku na rok, coraz więcej uczelni rezygnowało z jakichkolwiek dodatkowyc testów dla "nowomaturzystów". Stwierdzano, że egzamin maturalny wystarczy.
Nie przypominam sobie , by którykolwiek rektor wyższej uczelni wypowiedział się w sposób negatywny w stosunku do komisji egzaminacyjnych. Jakieś dodatkowe testy nie wynikają z braku zaufania do sprawdzających i oceniających prace maturalne. Ja takiej wypowiedzi nigdy nie słyszałem.

Wyszukałem zasady rekrutacji na uczelnie medyczne na kierunek lekarski na rok akademicki 2007/2008 na stronach internetowych najbardziej chyba znanych państwowych uczelni tego rodzaju w Polsce (jedynie strona Akademii Medycznej w Warszawie nie chciała się otworzyć). WSZYSTKIE te uczelnie przeprowadzają rekrutację na kierunek lekarski na podstawie nowej matury:

Akademia Medyczna w Poznaniu:
2.Kandydaci legitymujący się tzw. „nową maturą” zobowiązani są:
a)wykazać się zdaniem egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z dwóch przedmiotów: obowiązkowo z biologii i do wyboru z chemii lub z fizyki.
Do punktacji kwalifikującej do przyjęcia na studia wliczany będzie tylko wynik egzaminu maturalnego zapisany w arkuszu II /poziom rozszerzony/ na świadectwie dojrzałości. Maksymalna liczba punktów za 3 przedmioty wynosi 200. (dla każdego przedmiotu 1% = 1 pkt.)
(http://www.amp.edu.pl/pol/files/12_803_kierunek_lekarskinew.doc)


Akademia Medyczna w Gdańsku:
Kandydaci (z „nowa matura”) ubiegajacy sie o przyjecie na studia na kierunki: lekarski, lekarsko-dentystyczny zobowiazani sa zdac egzamin maturalny na poziomie rozszerzonym z trzech przedmiotów: biologii, chemii i fizyki z astronomia. Łaczna liczba punktów mo_liwa do uzyskania z egzaminu maturalnego wynosi 300 pkt (3 x 100 pkt)
(https://rekrutacja.amg.gda.pl/file.php?id=13&type=att)

Akademia Medyczna we Wrocławiu:
Kandydaci - maturzyści - zdający maturę w 2007 roku muszą ją zdawać w szkołach w zakresie rozszerzonym ze wszystkich trzech wymaganych przedmiotów tzn. z biologii, fizyki z astronomią i chemii. Liczba punktów uzyskana na maturze z poszczególnych przedmiotów zostanie uwzględniona w rankingu. Kandydat z nową maturą zdawaną wg powyższych zasad może uzyskać łącznie maksymalnie 300 punktów (po 100 z każdego przedmiotu).
(http://www.am.wroc.pl/stud.html)

Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Na podstawie wyników "nowej matury" przyjmowani będą kandydaci, którzy w ramach egzaminu maturalnego zdawali egzamin z zakresu biologii, fizyki z astronomią i chemii na poziomie rozszerzonym.
(http://www.wl.cm-uj.krakow.pl/)

Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Kandydaci legitymujący się tzw. nową maturą" są zobowiązani zdawać egzamin maturalny z następujących przedmiotów, aby ubiegać się o przyjęcie na:
- lekarski, wojskowo - lekarski i lekarsko-dentystyczny - na poziomie rozszerzonym biologię, chemię i fizykę;
(http://www.umed.lodz.pl/root.php?go=stu&mn=stu_rek_07-08)

Akademia Medyczna w Białymstoku
Kandydaci, którzy zdawali egzamin maturalny (tzw. "nowa matura") - podstawą przyjęcia są wyniki egzaminu maturalnego z trzech przedmiotów: biologia, chemia, "fizyka i astronomia". Obowiązuje egzamin maturalny w zakresie rozszerzonym.
(http://www.amb.edu.pl/rekrutacja/studia_dz.htm)

Pomorska Akademia Medyczna w Szczecinie
Kandydaci legitymujący się „nową maturą” ubiegający się o przyjęcie na studia w Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie na Wydział Lekarski i na Wydział Stomatologii, obowiązani są wykazać się zdanym na poziomie rozszerzonym z biologii, chemii i fizyki egzaminem maturalnym.
(http://www.pam.szczecin.pl/index.php?cid=1984&unroll=390)

Collegium Medicum w Bydgoszczy
"nowa matura": biologia, chemia, fizyka – poziom rozszerzony
(http://www.umk.pl/rekrutacja/zasady_2007/bydgoszcz/wl/)

Akademia Medyczna w Lublinie
kandydaci, którzy zdawali egzamin maturalny w trybie „nowej” matury
są przyjmowani na następujących warunkach:
a)kierunek: lekarski i lekarsko-dentystyczny – podstawą kwalifikacji będą wyniki egzaminu maturalnego zdawanego na poziomie rozszerzonym z trzech przedmiotów: biologii, chemii i fizyki z astronomią. Wynik egzaminu określony w procentach zostanie przeliczony na punkty. W toku postępowania kwalifikacyjnego kandydat może uzyskać maksymalnie 300 punktów (100 punktów za każdy przedmiot),
(http://www.am.lublin.pl/upload/prstud/rek0708.doc)

Może Ty znasz uczelnie, na których uczniowie z "nową matura" musza pisać egzaminy wstępne. Mogłabyś podać takie uczelnie?

Pozdrawiam,
greypc Smile
Doris
PostWysłany: 31 Paź 2006 20:19    Temat postu:

ale na niektórych kierunkach nadal są testy więc uczniowie uczą się na maturę a i tak za kilka miesięcy muszą znów zakówać na te testy, bo przważnie materiał jest inny tak jest np na medycynie poprostu uczelnia nie ma zaufania do komisji maturalnych
Greypc
PostWysłany: 31 Paź 2006 00:09    Temat postu:

Dziecko Wiatru napisał:
A KTO MÓWI, ŻE PISAĆ... MÓWIĆ! I wtedy ściąga się gorzej no i komisja jest obiektywna bo cie jeszcze nie zna a nie tak jak teraz na ustnej maturze... no bo on miał zawsze 5 no to przynajmniej te 80% mu się należy bleee... wazelina i tyle no i widać, że się wcale do pracy nie przyłożył tylko na opini jechał tak jest w wielu szkołach


Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych - na ustnym egzaminie maturalnym nie może być obecny nauczyciel uczący osobę zdającą, przynajmniej w roku szkolnym kończącym sie maturą dla tego ucznia. A co z tego wynika, komisja egzaminacyjna nie będzie znała ucznia, a na pewno nie na tyle, by wiedzieć, że trzeba dac mu "przynajmniej te 80%".

Chyba największą zaletą nowej matury, którą cenią także wszyscy znani mi przeciwnicy przeprowadzonej reformy oświaty, jest zwiększenie obiektywności egzaminu maturalnego poprzez zewnętrzne ocenianie anonimowych prac przez co najmniej 2 różnych egzaminatorów.

Kiedyś najwięcej przekrętów przy rekrutacji na studia bywało podczas egzaminów wstepnych i nie jestem zwolennikiem wracania do dawnego systemu. A egzamin ustny ma jeszcze tę wadę, ze nie jest nigdzie zapisana treść odpowiedzi udzielanych przez zdającego i jeszcze łatwiej o przekręty. Poza tym po co dublować testy. Wystarczy matura. Jeśli są jakieś niedociągniecia w zawartości arkuszy egzaminacyjnych - po prostu nalezy je poprawić. Rektorzy wyższych uczelni zaakceptowali świadectwo nowej matury jako dokument umożliwający ubieganie się o przyjęcie na daną uczelnię. I jest ok. Wprowadzając dodatkowo egzaminy wstępne to tak, jakby po egzaminie gimnazjalnym robić uczniom jeszcze jeden test do liceum. Po co? Niech arkusze będą tak skonstrułowane, by odpowiadały uczelniom. I tyle. Bez kolejnej dawki stresu.


Pozdrawiam
greypc Smile
Doris
PostWysłany: 30 Paź 2006 22:57    Temat postu:

A KTO MÓWI, ŻE PISAĆ... MÓWIĆ! I wtedy ściąga się gorzej no i komisja jest obiektywna bo cie jeszcze nie zna a nie tak jak teraz na ustnej maturze... no bo on miał zawsze 5 no to przynajmniej te 80% mu się należy bleee... wazelina i tyle no i widać, że się wcale do pracy nie przyłożył tylko na opini jechał tak jest w wielu szkołach
Wirki
PostWysłany: 29 Paź 2006 22:21    Temat postu:

Dziecko Wiatru napisał:
powrócić do egzaminów wstępnych na uczlniach wyższych przynajmniej wiadomo byłoby czy ktoś się nadaje na dany kierunek
To nie jest zły pomysł. Matura pokazuje głównie poziom nauczania w szkołach. Chociaż kolejny testy, kolejny stres. W końcu ile można pisać?
Doris
PostWysłany: 29 Paź 2006 19:14    Temat postu:

wg mnie to powinno się wyrzucić matury a jeśli się to nie uda to i tak powrócić do egzaminów wstępnych na uczlniach wyższych przynajmniej wiadomo byłoby czy ktoś się nadaje na dany kierunek no bo np na takim lekarskim to się zwierzątek ani roślinek nie uczą a na maturze rozszerzonej z biologii są same rośliny i zwierzęta a człowieka to tam jest mało w ten sposób unikłoby się tzw. studentów z przypadku
Greypc
PostWysłany: 28 Paź 2006 23:37    Temat postu:

Popieram Prezesa Smile O przyjęciu na wyższe uczelnie powinien decydować wyłącznie poziom wiedzy danej osoby. Jakim prawem totalni olewacze (a tacy na pewno również byliby w zwycięskiej szkole) mieliby za nic dostać się na bardzo dobre uczelnie?


A jakie byłyby kryteria wyłonienia najlepszej szkoły? Sam pomysł nie jest według mnie zły, ale chciałbym dowiedzieć się co miałoby decydować.
Bober
PostWysłany: 28 Paź 2006 22:17    Temat postu:

Ale będą i tacy, którzy będą to olewać i korzystać na ambicji kolegów, więc takie rozwiązanie jest niesprawiedliwe. A co takie małe wiejskie szkoły mają powiedzieć? I tak start jest już nierówny.
Wirki
PostWysłany: 28 Paź 2006 21:35    Temat postu:

Ale o tym czy dana szkoła jest najlepsza, czy nie będzą decydować szereg czynników, na który mają wpływ przede wszystkim uczniowie. Taki konkurs zachęca do zdrowej rywalizajci.
Bober
PostWysłany: 28 Paź 2006 10:45    Temat postu: Re: Konkurs Ogólnopolski

Wirki napisał:
Uczniowie tej szkoły bez problemu dostaną się na wyższe uczelnie.

O tym decydować nie możemy, bo to już inne ministerstwo. Reszta całkiem dobrze pomyślana. Zresztą należy faworyzować tych, którzy na to zasługują i są najlepsi, a nie tych, którzy chodzą do najlepszej szkoły.
Wirki
PostWysłany: 27 Paź 2006 13:51    Temat postu: Konkurs Ogólnopolski

Konkurs ten składał by się z 3 etapów : rejonowy, wojewódzki, ogólnopolski. Szkoła, która zajmię 2 miejsce w etapie rejonowym otrzymuje wyposażenie jednej z pracowni. Szkoły, które wygraja konkurs rejonowy przechodzę oczywiscie do poziomów konkursu wojewódzkiego, a następnie do poziomy ogólnopolskiego. Szkoły, które zajmą 2 miejsce otrzymują możliwośc wyposarzenia pracowni o tej samej tematyce (np. wszystkie pracownie biologiczne jakie znajdują się w szkole). Szkoła, która wygra poziom OGÓLNOPOLSKI, otrzymuje wyposarzenie pracowni, dyplom wręczony przez Prezydenta Polski. Uczniowie tej szkoły bez problemu dostaną się na wyższe uczelnie. Co miałoby być oceniane, i inne informacje w dalszych notatakach.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group